گزارشی از متن و حاشیه برگزاری آزمون پایه دهم در مدارس سمپاد

جشن مافیای کنکور

در آستانه روز نوجوان و در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

خطر نگاه دوگانه والدین به نوجوانان 

یک روانشناس با اشاره به اینکه برخی والدین به نوجوانان نگاه دوگانه دارند، گفت: چنین نگاهی نوجوانان را دچار سردرگمی می‌کند، زیرا نوجوانان در سن هویت‌یابی قرار دارند و اگر بدرستی با آن‌ها برخورد نشود، زمینه برای افزایش مشکلات آن‌ها فراهم می‌شود.
یک روانشناس با اشاره به اینکه برخی والدین به نوجوانان نگاه دوگانه دارند، گفت: چنین نگاهی نوجوانان را دچار سردرگمی می‌کند، زیرا نوجوانان در سن هویت‌یابی قرار دارند و اگر بدرستی با آن‌ها برخورد نشود، زمینه برای افزایش مشکلات آن‌ها فراهم می‌شود.
کد خبر: ۱۴۲۸۱۲۴

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر لیلا کریمی فرشی، روانشناس در آستانه روز نوجوان درباره مشکلاتی که نوجوانان و والدین ممکن است با آن مواجه باشند، گفت: نکته‌ای که این روزها باید مورد توجه قرار گیرد، این است که سال تحصیلی آغاز شده و گروهی از نوجوانان برای شرکت در کنکور آماده می‌شوند. در این بین ممکن است نوجوانان  در مدارس و یا از سوی والدین برای پرداختن بیشتر به درس و مشق تحت فشار باشند.

‌وی با اشاره به اینکه این گروه از نوجوانان هنوز در حال و هوای دوره میانی نوجوانی هستند، افزود: وقتی نوجوانان به یکباره با حجم زیاد درس و مشق رو به رو می‌شوند، فشار و استرس زیادی به آنها وارد می‌شود و این ‌اتفاق می‌تواند، آسیب زیادی به آنها بزند.‌

این روانشناس ادامه داد: خانواده و مدرسه به دنبال این هستند که نوجوانان نمرات خوبی بگیرند. این درحالی است که آنها تا زمان کنکور حدود سه سال  زمان دارند و چنانچه فرصت تفریح و کارهای فوق برنامه از نوجوانان گرفته شود، زمینه برای آسیب دیدن آنها فراهم می‌شود‌.

دکتر کریمی فرشی عنوان کرد: در این سن و سال بچه‌ها به دلیل اینکه تصور می‌کنند، بدون آمادگی لازم وارد رقابتی جدی شده‌اند، دچار استرس می‌شوند. این درحالی است که از دست دادن برنامه‌های مورد علاقه مانند ورزش، نقاشی و موسیقی نیز شرایط را برای آنها دشوارتر می‌کند‌‌.

وی با تاکید بر اینکه این رویکرد سبب افت عملکرد و اضطراب شدید در نوجوانان می‌شود، بیان کرد: به این شکل نوجوانان در آینده دچار وسواس و ترس‌های بیشتری خواهند شد.

این روانشناس توضیح داد: کنکور مهم است و باید برای آن آماده شد. اما نباید تمام وقت دانش آموزان به درس و مشق اختصاص پیدا کند، زیرا به این شکل توقعات از نوجوان بالا می‌رود و هنگام اعلام نتایج آزمون‌های آمادگی برای کنکور اگر نتایج به دست آمده مناسب نباشد، نوجوانان دچار سرخوردگی و آسیب بیشتری می‌شوند‌.

دکتر کریمی فرشی با اشاره به اینکه نوجوانان در سن حساسی قرار دارند، افزود: در نوجوانی متابولیسم بدن بالاست و  افزایش استرس می‌تواند سبب پرخوری عصبی یا بی‌اشتهایی در نوجوانان شود و به این شکل با بروز مشکلات تغذیه‌ای سلامت آنها بیشتر به خطر بیفتد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات برخی نوجوانان نگاه دوگانه والدین به آنهاست، عنوان کرد: والدین دربرابر خواسته‌های نوجوانان گاهی می‌گویند آنها بزرگ شده‌اند و نباید رفتار بچگانه داشته باشند. این درحالی است که برخی مواقع نیز در مقابل خواسته‌های نوجوانان تاکید می‌کنند که آنها هنوز بزرگ نشده‌اند.

‌این روانشناس ادامه داد: این رفتار دوگانه والدین نوجوان را دچار سردرگمی می‌کند. این درحالی است نوجوانی سن هویت‌یابی است و اگر به درستی با نوجوان برخورد نشود، زمینه برای ایجاد مشکلات بعدی فراهم خواهد شد‌.

دکتر کریمی فرشی تاکید کرد: برای پیشگیری از چنین مشکلاتی بهتر است، خانواده‌ها در دوره‌های آموزشی خاص دوران نوجوانی شرکت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها